Dagens ridpass

Idag fick inte jag rida, utan det var min syster som skulle rida. E hoppade Lady igår och idag kände jag att jag ville hålla igång damen skapligt då det är klubbhoppning på lördag som gäller. Så jag tog fram longerlinan.

Therese fick börja med att rida fram i cirka 15 minuter på egen hand med start och stopp samt backning och så vidare i skritt, trav och galopp. Därefter plockade jag fram longerlinan och satte fast Lady i den. Jag gjorde sen ingenting mer än att hålla i linan för att hjälpa till med att få en volt.
Så tanken med dagens pass var att Therese skulle få lite känsla för att rama in Lady på en volt, och få lite koll på hur hon skulle använda skänklar och tyglar tillsammans för att få Lady att gå där. Jag hade inga krav på att hon skulle få Lady att söka sig i form eller någonting sådant alls, men Lady är så bra så att när man verkligen gör rätt - så går hon i form. Inte hela tiden om man inte orkar hålla ihop henne men hon söker sig dit.

Sen är det inte så lätt som det låter, för Lady har en tendens att vilja springa in till den som håller i linan så det är faktiskt en hel del jobb med att få henne att gå kvar med nästan sträckt lina.
Efter ungefär 30 minuter blandat skritt och trav i båda varven tog jag bort linan och då kunde Therese få henne att gå kvar på volten på egen hand och få henne att söka sig nedåt.

Så det var givande, tycker jag i alla fall, och Lady blev svettig. Både på bogen, bakbenen, halsen och under sadeln så hon jobbade på bra också. Duktiga tjejer idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback