Avåkning

Idag har Therese varit ute i stallet igen. Den här gången tog jag fram markarbetsbommar som jag kortade och längde för att få henne att öka och hålla in Lady. Oftast gick det riktigt bra och Lady lyfte sina ben högt och fint, men några gånger slappade de till och då bara hon masade sig över utan att lyfta på benen något nämnvärt.
Sen höjde jag bommarna lite ovanför marken på ena sidan (ena sidan av bommen låg på marken och den andra var lite upphöjd) med hjälp av sockerbitar, och till att börja med fattade inte Lady att hon fortfarande skulle trava över allihopa utan travade över den första och hoppade över de två sista, men när Therese började koppla greppet om att hon skulle hålla ihop Lady så travade hon över dem med höga benlyft igen.

Sen utmanade jag ödet, men förvarnade också om hur det kunde gå, och höjde bommarna lite till på ena kanten samt längde avståndet mellan lite bara för att jag inte ville att Lady skulle hoppa. Så jag sa "Kör igång" till Therese och sa igen att hon skulle vara beredd på att Lady kan få för sig att hoppa, och det gjorde hon ju naturligtvis. Ett djävla skutt tog hon som Therese inte var beredd på och hon åkte i backen några meter bakom hindret.

Det gick bra som tur var, så det var bara att hoppa upp och ge sig på bommarna igen. Lady skämdes lite, hon har aldrig verkat vara riktigt bekväm med att man åker av henne, och ville ha en klapp när Therese ställt sig upp. Jag sänkte bommarna för annars hade jag väl aldrig fått med henne tillbaka ut till stallet igen. Så hon fick trava över lägre bommar innan vi slutade och det gick fint. Det är superviktigt att man hoppar upp direkt igen efter en avåkning, dels för sin egen skull och dels för att hästen inte ska lära sig att den får sluta om den skickar av en! Sen blev det fika hemma för att fira hennes andra avåkning genom tiderna, haha.

Imorrn är det hoppträning som gäller med Emma och sen på torsdag tänkte jag köra ett dressyrpass med en kort uteritt som avslutning (beger mig inte in i skogen pga. jakten), och på fredag är det dags för Therese att ge sig upp i sadeln igen, och jag tänkte rida en stund det sista där också. På lördag ska Emma ha damen och på söndag är det osäkert fortfarande hur det blir, men det löser sig. Lady går rätt mycket nu och det är bra - för det syns på magen på henne, haha.

Kommentarer
Zandra har skrivit:

Synd bara att man tappar räkningen efter ett tag o inte vet när man hamnat på 100 :P

2011-10-13 @ 10:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback