Dagens ridpass - lydnad

Passet idag tänkte jag skulle vara lydnad, och i sin tur lösgjord häst. Lydnaden gick åt pipan, haha. Lady hade lite energi idag, och den lade hon på att käfta med Therese mer eller mindre hela tiden. Största problemet var vid ryggningarna, då Lady hade fått för sig att hon minsann skulle vända runt istället för att rygga. Så försöker hon göra även med mig, men det funkar aldrig. Jag har lite mer muskler än vad Therese har så jag kan hålla Lady från att gå runt, så idag fick Therese jobba för att få Lady att rygga och inte vända runt.

Att ryggningarna blir sneda är en sak, hon ryggar snett med mig också, men huvudsaken var att få henne att inte vända, utan att rygga. Till slut gick det hur bra som helst. Hon tog även olika tempoväxlingar och halter från skritt och trav väldigt bra. Lyssnade på skänkeln och var väldigt följsam.

När Lady hade gett upp och lät Therese vinna, efter 50 minuter, så hoppade jag upp en liten sväng för att känna på henne lite samt ta lite galopp.
Hon hade blivit riktigt lösgjord och fin, och jobbade på som om hon aldrig gjort annat. Sökte sig fint nedåt och arbetade ärligt utan att hänga sig i handen någonting. I galoppen gick hon lugnt och samlat och arbetade ärligt i båda varven, och hade jag haft bättre skor (och armar med hela muskler) så hade jag kunnat hålla henne stadigt i högervarvet (det svåra) också. Där föll det ihop när jag inte hade tillräckligt med stöd i skänkeln för att orka driva på henne. Men annars var hon väldigt fin!

Imorgon är det klubbhoppning som gäller, eller ja, träningshoppning som de så fint har börjat kalla det nu. De har höjt startavgiften och tar nu dessutom ut en avgift om man vill ha en rosett med sig hem. Det tycker jag ska ingå - och speciellt när de har höjt startavgiften redan. Men men... Jag ska ta mig upp i tid för att åka dit och titta samt filma Emma när hon rider.

Arom och Lady på sommarbete 2011. I år blir det bete för Lady igen, så skönt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback