Dagens ridpass - uteritt

Guuud vad härligt det har varit med lite uppehåll i regnandet idag! Jag passade genast på att ta en uteritt, eftersom det var hoppträning igår och nog blir lite mer arbete i helgen, och både jag och Lady njöt i fulla drag! Therese skulle ju egentligen rida... men ja, I say no more.

Tog en ganska lugn men lite längre runda idag. Blev mycket skritt, men även lite trav och galopp på sina ställen. Lady var lugn och cool, och taggade bara till när vi kom till galoppsträckorna. Men hon lyssnade när jag höll tillbaka, tog skänkeln framåt bra, ökade bra, och tog sen sätet tillbaka hur bra som helst också så det var väldigt kul.

Travade lite i leran i skogen också, det får bli dags att börja med det igen. Förra våren gjorde jag det hela tiden, då till och med galopperade jag i leran, och dit ska jag komma så småningom igen. Jag anser nämligen att det stärker benen på hästen om den får röra sig i varierande hastigheter på varierande underlag. Det måste ju finnas en anledning till varför mina hästar aldrig har hältskador medan de som inte vågar göra någonting har halta hästar hela tiden. Men man får börja försiktigt så man inte tar ut allt på direkten, utan det är som konditionsträning - man börjar smått och utökar alltmer eftersom.


Lady och jag på uteritt för nån månad sen kanske


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback