1e september - stalljour

I lördags hade jag stalljour. Första jouren för året 12/13 och i år var det min tur att ha den. Fruktansvärt lugn jour måste jag säga. Har aldrig haft en tidig jour på mina 8 år där så det var på tiden tycker jag.
 
Jag var där ute direkt efter jobbet, klockan var inte ens 5:45 tror jag när jag rullade in på parkeringen. Satt kvar i bilen en stund och gick sen upp i personalrummet för att äta lite. Gick ju rätt fort så när klockan var 6:20 ungefär gick jag ner och fodrade ponnysarna och privathästarna.
Sen skulle lektionshästarna in men väntade lite med det eftersom mamma och pappa skulle komma ut vid 7 så kunde de hjälpa till att få fast dem o.s.v. Så jag mockade och strödde i Ladys box, fixade hennes foderpåsar och vattnet under tiden.
 
Men sen var klockan 7 och mina föräldrar var fortfarande inte där, så jag satte upp repen och släppte in hästarna. Alla utom 3 stod redan vid grinden, och de som inte stod där fick jag ropa på eftersom de inte märkte att de andra sprang in, haha. De kom ju sättande direkt så jag slapp gå och visa upp mig. Men värre snurrtanter får man nog leta efter! Till slut fick jag ordning på dem i alla fall och fick fast allihopa. När jag sen tog ner repen så kom mamma och pappa. Men misströsta inte! Fanns allt jobb kvar för dem att hjälpa till med! Privathästarna var redo att tas ut och sen skulle ponnystallet snabbmockas inför dagens lektioner.
 
Därefter hämtade jag Panhos och Lady. Panhos fick gå för sig själv i en liten rasthage i väntan på Mariette senare under dagen, och Lady fick gå ut med sina bästa kompisar.
De blev så glada allihopa, det var riktigt kul att se. Lady sprang nästan direkt ner och skrek efter dem, och de var så söta och svarade tillbaka direkt. Sen började de hälsa på varandra, sparka, springa och bocka medan de tjöt av glädje hela högen. Så himla söta verkligen.
 
Mitt på dagen sen när vi hade varit hemma drygt nån timme så åkte vi tillbaka för att släppa ut storhästarna, mocka stallet och för att pappas chef skulle komma ut för att hans små tjejer skulle få rida lite. De red väl kanske 40 minuter sammanlagt och sen skulle vi släppa ut Lady igen. Hon pratade med alla haha. Sen när hon fått göra det så gick de på rad ner i hagen allhopa.
 
Sen hade vi lite lätt dötid. Men vi kollade lite på det sista av träningshoppningen som var, slängde några kakor hösilage som var glödheta och mögliga, samt gick över storstallet en gång till och sopade logen. Sen var det dags att ta in privathästarna och åka hem. Härligt vill jag lova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback